XIX ZAJĘCIA Z PROJEKTU ,,RÓWNE SZANSE" W RAMACH PROGRAMU GRANTOWEGO ,,NA DOBRY POCZĄTEK!"
07.06.2024 r.
Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek!? ? edycja XVI
Montessori jako metoda terapii
O tym, że metoda Montessori może stanowić formę terapeutyczną nie jest obszarem do dyskusji. Wynika to z faktu, że sama Maria Montessori opracowywała swoją metodę we wczesnych latach XX wieku w Klinice Psychiatrycznej Uniwersytetu Rzymskiego. Tam młoda lekarka pracowała z dziećmi o zaburzonym rozwoju psychiczno ? fizycznym. Prowadząc praktykę medyczną oraz pracując z dziećmi wymagającymi wsparcia, Montessori doszła do wniosku, że problem w rozwoju oraz kształceniu jej podopiecznych jest raczej natury pedagogicznej niż medycznej. Dzieci wymagały specjalnej metody pracy nad ich rozwojem. Radość i satysfakcja dzieci podczas pracy na materiałach Montessori stanowią wspaniałą podstawę do stosowania tej metody jako formy terapii. Jednak najbardziej terapeutyczną i potrzebną im przestrzenią jest możliwość dokonywania samodzielnych wyborów. Swobodny, niczym nie skrępowany, pozwalający na sięganie po to, co na ich etapie rozwoju jest dla nich ciekawe. Zadaniem terapeuty jest organizować otoczenie w taki sposób, aby realizować cele terapeutyczne przy jednoczesnym nie odbieraniu dziecku decyzyjności. Jest to niewątpliwie trudne, ale skuteczne.
Dzieci z trudnościami rozwojowymi nie koniecznie spieszą się do bycia decydentem. Nie chcą mierzyć się z rzeczywistością. Wolny wybór daje dziecku niewerbalnie informację: ?szanuję Twoje wybory, są dla mnie ważne i będę je respektować?. To kolejny deficyt odwiedzających gabinety terapeutyczne dzieci.
Oczywiście są stawiane dziecku granice, które wynikają z sytuacji. Zatem jaki wybór mają dzieci podczas terapii w montessoriańskiej przestrzeni terapeutycznej?
- Swobodny wybór
Dotyczy on wolnego wyboru zajęć, ?swobodnej pracy?. W obrębie przygotowanego otoczenia dziecko wybiera sobie przedmiot działań i samo ustala tempo uczenia się oraz stopień trudności. Stwarza to okazję do rozwijania umiejętności korzystania z wolności. Nauczyciel, terapeuta musi wykonać ważne zadanie: jego praca polega w znacznym stopniu na umiejętnym przygotowaniu otoczenia. Otoczenie dziecka musi być tak zaaranżowane, aby posiadało ciekawe propozycje poznawcze i wspierało te obszary, które sprawiają dziecku jakąkolwiek trudność.
- Wybór miejsca pracy dziecko pracuje tam, gdzie samo zdecyduje: stół, stolik lub zwyczajnie podłoga.
- Wybór formy pracy
Dziecko wie, że ma prawo do pracy w ciszy, że nikt nie będzie mu w tym przeszkadzał. Wie także, że nikt nie będzie mu pomagał, jeśli pomoc jest niepotrzebna. Samodzielnie wybrało sobie temat pracy, pracuje wtedy, kiedy zechciało, będzie pracowało tak długo, jak długo praca ta będzie dla niego atrakcyjna i będzie sprawiała mu przyjemność.
Wolny wybór to podstawowy element terapeutyczny pedagogiki Montessori. Gdy dziecko ma potrzebę zajęć terapeutycznych warto wiedzieć i świadomie wybrać na jaką formę terapii decydujemy się dla niego.??