XVII ZAJĘCIA Z PROJEKTU ,,RÓWNE SZANSE' W RAMACH PROGRAMU GRANTOWEGO ,,NA DOBRY POCZĄTEK!"
24.05.2024 r.
Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek!? ? edycja XVI
Montessori i rodzice
Maria Montessori twierdziła, że zadanie ustalenia miejsca dziecka w społeczeństwie leży po stronie rodziców, dlatego, że ludzkość może się rozwijać tylko wtedy, kiedy należycie będzie dbała o najmłodszych. Dzieci powinny zawsze stać na pierwszym miejscu, dlatego, że to one są przyszłością. To w rękach dzieci jest przyszłość ludzkość, dlatego rodzice powinni dbać o ich harmonijny rozwój, w poszanowaniu natury, w miłości i pokoju. Najważniejsze dla rozwoju dziecka są jego pierwsze trzy lata życia. Maria Montessori uważała, że dzieci powinny rozpocząć edukację szkolną (przedszkolną) od trzeciego roku życia. Dlatego odpowiedzialnością za rozwój i edukację dziecka w najważniejszym okresie życia ponoszą właśnie rodzice.
,,Rodzice są pierwszymi wychowawcami dziecka, są tymi, którzy mają na nie największy wpływ. Ich zadanie jest złożone, czasochłonne i trudne, a do tego sami muszą opracować narzędzia, które można wykorzystać w najlepszy sposób!
Jak wiadomo, pedagogika Montessori przywiązuje dużą wagę do przygotowania dorosłych. Ktokolwiek chce towarzyszyć dziecku i wspierać go w jego rozwoju, musi przede wszystkim pracować nad sobą, aż do dokonania prawdziwej przemiany intelektualnej, emocjonalnej, a przede wszystkim duchowej.
Dziecko jest głównym architektem własnej konstrukcji psychofizycznej, rozwijającej się dzięki interakcjom z otoczeniem, ale jak przypomina Maria Montessori, środowisko jest także częścią osoby dorosłej: dorosły musi się otworzyć na potrzeby dziecka i pozwolić być niezależnym, nie może być dla dziecka przeszkodą i zastępować go w czynnościach, w których się doskonali.
Dziecko musi rosnąć swobodnie, jego dusza musi się rozwijać, a jeśli dorosły nie uświadomi sobie swoich potrzeb i swojego potencjału, ryzykuje stwarzaniem przeszkód, które tylko złoszczą dziecko, prowadząc je do poczucia frustracji i niesprawiedliwości, które przejawiają się w gniewie i niezadowoleniu. Pojawią się różne trudności: lęki i hamująca nieśmiałość, bezsenność, marudzenie, płacz bez wyraźnej przyczyny, kłamstwa. Wszystkie środki, za pomocą których dziecko nieświadomie próbuje uwolnić swego ducha od poczucia przymusu i ucisku??.
(źródło: https://zadzieckiem.pl/topic/rola-rodzica/)