Kontakt
Publiczne Przedszkole Samorządowe w Markowiczach


XVI ZAJĘCIA Z PROJEKTU ,,RÓWNE SZANSE' W RAMACH PROGRAMU GRANTOWEGO ,,NA DOBRY POCZĄTEK!"

4 miesiące temu

17.05.2024 r. 

Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek!? ? edycja XVI

Czym jest chłonny umysł wg Marii Montessori?

Pojęcie chłonnego umysł zostało wprowadzone do pedagogiki oraz psychologii właśnie przez Marię Montessori. Jest to wyjątkowy rodzaj inteligencji dziecka, który utrzymuje się od momentu przyjścia dziecka na świat do ukończenia około 6 roku życia i stanowi podstawowe narzędzie rozwoju dziecka. Każde dziecko wyposażone jest w chłonny umysł, niezależnie od pochodzenia, kultury w której się wychowuje, czy majątku. Ulega on również zmianom wraz z rozwojem dziecka.

W pierwszych trzech latach życia dziecko uczy się w sposób nieświadomy poprzez obserwacje. Chłonie z otoczenia to co dobre i to, co złe. W dalszych etapach rozwoju dziecko staje się świadome tego, co widzi, słyszy, dotyka, smakuje. W sposób świadomy nawiązuje kontakt. Kontrolują chłonny umysł. Jedną z najważniejszych cech chłonnego umysłu jest horme, czyli siła witalna, wewnętrzny popęd, który sprawia, że dziecko dąży do zdobywania wszystkich umiejętności, cech i doświadczeń. Dlatego ważnie jest, aby dać dziecku przestrzeń umożliwiającą mu rozwój i pełne wykorzystanie chłonnego umysłu. Z tego powodu powstała nasza sala ogólnorozwojowa.  

Źródło opracowania: 

  1. Polk Lillard, P. (2019). Montessori nowoczesne podejście. Wprowadzenie do metody Montessori dla rodziców i nauczycieli. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
  2. Strona internetowa: https://montessoribezgranic.edu.pl/?page_id=81

Opracowanie: Anita Brodziak

Dodaj komentarz