Kontakt
Publiczne Przedszkole Samorządowe w Markowiczach


XV ZAJĘCIA Z PROJEKTU ,,RÓWNE SZANSE' W RAMACH PROGRAMU GRANTOWEGO ,,NA DOBRY POCZĄTEK!"

4 miesiące temu

10.05.2024 r.

Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek!? ? edycja XVI

Rola nauczyciela w pedagogice Marii Montessori

Nauczyciel pełni istotną rolę w systemie Montessori. Dzięki odpowiednio przygotowanemu otoczeniu oddziałuje na dziecko. Jest to jedno z podstawowych zadań nauczyciela, którego celem jest pozwolenie dzieciom na podejmowanie niezależnych działań i uczenie się dzięki własnej aktywności z wykorzystaniem różnych materiałów dydaktycznych. Nauczyciel powinien wypełniać swoje zadania cechując się wartościami takimi jak: widzieć dziecko jako istotę aktywną oraz uczącą się, mieć wiarę w możliwości dziecka, reprezentować przekonanie o spontanicznej aktywności dla jego rozwoju, musi okazywać zrozumienie i szacunek dziecku. Oprócz tego nauczyciel powinien wyzbyć się takich cech, jak: duma, pycha, wyniosłości, czy subiektywizm wobec dzieci. Nauczyciel w systemie Montessori (oraz każdą inną metodą) powinien pozbyć się gniewu oraz zniecierpliwienia w sytuacji, gdy dziecko popełniania błąd. Ważnymi cechami, które powinien posiadać nauczyciel montessoriański jest także pokora, cierpliwość, wyrozumiałość i opanowaniem, a jednocześnie powinien być konsekwentny i wymagający. Musi także posiadać umiejętność wycofania w odpowiednim momencie, tak, aby dać dziecku wystarczającą przestrzeń do swobodnego rozwoju. Obowiązkiem nauczyciela jest  posiadanie wiedzy naukowej o dzieciach, zwłaszcza ich prawach rozwoju oraz ją podnosić i uaktualniać poprzez samokształcenie i samodoskonalenie. Nauczyciel musi posiadać umiejętność dokonywania autorefleksji i podejmowania odpowiednich działań naprawczych. Oprócz wiedzy naukowej nauczyciel powinien wykorzystywać w działaniach dydaktycznych i wychowawczych wyniki dokonywanych obserwacji dziecka. Nauczyciel ma za zadanie wspierać dziecko, podążać za jego potrzebami, wnikliwie i systematycznie obserwując pojawienie się wrażliwości na określone bodźce i przedmioty. Musi udziela pomocy, pamiętając o samodzielności wychowanka i pokonywaniu przez niego trudności, co jest czynnikiem jego rozwoju. Nauczyciel przychodzi do dziecka z pomocą tylko wtedy, gdy jest to konieczne lub na bezpośrednią prośbę dziecka (dbając o to, by dziecko nie uczyło się w ten sposób wyuczonej bezradności). Nauczyciel ma za zadanie tworzyć atmosferę sprzyjającą nauce za pośrednictwem oferowania urozmaiconych tematów oraz materiałów dydaktycznych. Przy pomocy demonstracji oraz ćwiczeń z użyciem materiałów nauczyciel ma za zadanie atrakcyjnie ukazywać aktywności, proponując i zachęcając dziecko, ale nie zmuszając go do podejmowania działań. Pedagog wystrzega się zachowań, które hamują rozwój dziecka, nie nagradza i nie chwali wychowanka za jego poczynania, jak również nie koryguje jego błędów.

Źródło opracowania: Montessori, M. (2014). Odkrycie dziecka. Łódź: Wydawnictwo Palatum.

Opracowanie: Anita Brodziak

Dodaj komentarz