XIV ZAJĘCIA Z PROJEKTU ,,RÓWNE SZANSE' W RAMACH PROGRAMU GRANTOWEGO ,,NA DOBRY POCZĄTEK!"
02.05.2024 r.
Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek!? ? edycja XVI
Czym jest lekcja trójstopniowa?
Celem lekcji trójstopniowej jest utworzenie w umyśle dziecka trwałych skojarzeń pomiędzy właściwościami przedmiotów, a ich słownym określeniem. Lekcje trójstopniowe mają podobny przebieg. Są oparte na trzech etapach, które następują po sobie:
1 FAZA NAZYWANIA, czyli asocjacji.
W tej fazie dziecko kojarzy konkret z nazwą. Podczas pracy z dzieckiem nauczyciel pokazuje dziecku relację pomiędzy przedmiotem lub obrazkiem a nazwą. Zwracamy uwagę na określony przedmiot, następnie bardzo powoli i wyraźnie wymawia jego nazwę. W tej fazie każdy przedmiot pokazywany jest dziecku oddzielnie. Dzięki temu dziecko bardzo kojarzy konkretny obraz/przedmiot z nazwą.
2 FAZA PRZYPORZĄDKOWYWANIA, czyli ćwiczeń.
W tej fazie nauczyciel lub inna osoba dorosła wymienia nazwę, a dziecko przyporządkowuje jej właściwy przedmiot/obrazek. Przykładowo: ,,połóż mały klocek na mojej dłoni? dziecko kładzie mały klocek na wyciągniętą dłoń nauczyciela. Wykonuje w tej sposób różne polecenia nauczyciela/dorosłego. W tej fazie wszystkie przedmioty/obrazki są pokazane są dziecku leżąc obok siebie. Aktywność dziecka urozmaicamy poprzez używanie takich poleceń, jak: pokaż, daj, połóż pod itp. Dzięki takim poleceniem utrzymujemy maksymalne zainteresowanie ucznia nauką oraz zapewnia mu ruch.
3 FAZA KONTROLI, czyli nazywania przedmiotu przez dziecko.
W tej fazie nauczyciel pokazuje dziecku przedmiot oraz pyta o jego nazwę. Na tym etapie każdy przedmiot jest pokazywany dziecku oddzielnie. Dziecko nie tylko rozpoznaje przedmiot/obrazek, ale potrafi nadać mu odpowiednią nazwę. Jest to również etap kontroli drugiej fazy.
Źródło opracowania: Miszka, M. (2017). Zrozumieć Montessori, czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls?.
Opracowanie: Anita Brodziak