Kontakt
Publiczne Przedszkole Samorządowe w Markowiczach


V ZAJĘCIA Z PROJEKTU ,,RÓWNE SZANSE' W RAMACH PROGRAMU GRANTOWEGO ,,NA DOBRY POCZĄTEK!"

4 miesiące temu

01.03.2024 r. 

Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek!? ? edycja XVI

Jak organizować przestrzeń w duchu Montessori?

Warunkiem prawidłowego rozwoju dziecka jest jego przebywanie w odpowiednio przygotowanej przestrzenie, która będzie zachęcać do podejmowania różnorodnych aktywności. Zdaniem Marii Montessori sala, w której przebywa dziecko ma wychodzić naprzeciw jego potrzebom, a także pomagać swobodnie oraz bez przeszkód je realizować. Odpowiednio przygotowana przestrzeń wydobywa wewnętrzną motywację do uczenia się i podejmowania aktywności. Dziecko ma czuć się w tej przestrzeni dobrze i radośnie. Maria Montessori zaproponowała, aby w sali przedszkolnej znajdowały się meble lekkie po to, aby dziecko mogło samodzielnie i w sposób swobodny je przestawiać. Półki na których ustawione są pomoce mają być dostosowana do wzrostu dziecka, aby dziecko mogło samodzielnie po nie sięgać oraz aby były dla dziecka widoczne. Nierozłącznym elementem w metodzie Montessori są pomoce rozwojowe, które skonstruowane są tak, by odpowiadać pojawiającym się fazom wrażliwym u dzieci. W sali dla dzieci od 3 do 6 lat powinny znajdować się pomoce sensoryczne,  do ćwiczeń praktycznego życia, edukacji matematycznej, edukacji językowej, wychowania kosmicznego oraz inne materiały, które spełniają zasady montessoriańskie. Materiały powinny zawierać wbudowaną kontrolę błędów, np. w blokach cylindrycznych każdy otwór ma inną wielkość, dlatego dziecko jest w stanie dostrzec, że ułożyło je niepoprawnie. Sposób takiego dochodzenia do rozwiązań, uniezależnia dziecko od nauczyciela bądź osoby dorosłej. Samokontrola uczy je logicznego myślenia, co ogranicza kontrolę i ocenę nauczyciela.

Z tego powodu nasza sala ogólnorozwojowa została wyposażona we wszystkie niezbędne pomoce oraz meble dostosowane do wzrostu dziecka. Meble nie mają drzwiczek, dzięki czemu dziecko widzi wszystkie materiały. Wszystko to, zachęca naszych przedszkolaków do podejmowania samodzielnych aktywności. 

Źródło opracowania: Miszka, M. (2017). Zrozumieć Montessori, czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls?.

Opracowanie: Anita Brodziak

Dodaj komentarz