Kontakt
Publiczne Przedszkole Samorządowe w Markowiczach


III ZAJĘCIA Z PROJEKTU ,,RÓWNE SZANSE' W RAMACH PROGRAMU GRANTOWEGO ,,NA DOBRY POCZĄTEK!"

4 miesiące temu

16.02.2024 r.

Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek!? ? edycja XVI

Czym są fazy wrażliwe?

W swoich książkach Maria Montessori porównuję fazy wrażliwości jako ,,latarnie rozświetlające wnętrze, ze stanem zasilania, prowadzącym do wzrostu aktywności.? (Montessori, s.52) Wrażliwość ta daje możliwość dziecku na nawiązanie w sposób wyjątkowo intensywny  relacji ze światem zewnętrznym. W tym czasie wszystko staje się łatwe. 

Fazy wrażliwe to okresy w rozwoju dziecka, w którym dzieci zaczynają interesować się danym zagadnieniem w sposób całkowicie naturalnym, dzięki czemu w łatwy sposób nabywają nowe umiejętności. Faza ta trwa tylko chwilę i nigdy nie powraca, dlatego należy obserwować dzieci i reagować na sygnały wskazujące na zainteresowanie danym zagadnieniem, np. dziecko pyta, co to za litera, jak się piszę moje imię ? może to wskazywać na pojawienie się fazy wrażliwości na język. 

Fazy wrażliwości:

  • 0-4 lata ? ruch;
  • 0-6 lat ? język;
  • 2-6 lat ? matematyka;
  • 0-3/4 lata ? porządek;
  • 0-6 lat ? zmysły;
  • 1-6 lat ? uprzejmość;
  • 0-6 lat ? muzyka;
  • 1-4 lat ? małe obiekty;
  • 1,5-3 lata ? toaleta.

Nauczyciele biorący aktywny udział w realizacji projektu uczestniczą w szkoleniach, dzięki którym rozwiną swoje umiejętności dokonywania obserwacji i wychwytywania faz wrażliwych w rozwoju dzieci, dzięki czemu będą mogli zapewnić harmonijny i wszechstronny rozwoju dzieciom według ich indywidualnych potrzeb.

Źródło opracowania: Montessori, M. (2018). Sekret dzieciństwa. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Opracowanie: Alina Fronczak

Dodaj komentarz