III ZAJĘCIA Z PROJEKTU ,,RÓWNE SZANSE' W RAMACH PROGRAMU GRANTOWEGO ,,NA DOBRY POCZĄTEK!"
16.02.2024 r.
Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek!? ? edycja XVI
Czym są fazy wrażliwe?
W swoich książkach Maria Montessori porównuję fazy wrażliwości jako ,,latarnie rozświetlające wnętrze, ze stanem zasilania, prowadzącym do wzrostu aktywności.? (Montessori, s.52) Wrażliwość ta daje możliwość dziecku na nawiązanie w sposób wyjątkowo intensywny relacji ze światem zewnętrznym. W tym czasie wszystko staje się łatwe.
Fazy wrażliwe to okresy w rozwoju dziecka, w którym dzieci zaczynają interesować się danym zagadnieniem w sposób całkowicie naturalnym, dzięki czemu w łatwy sposób nabywają nowe umiejętności. Faza ta trwa tylko chwilę i nigdy nie powraca, dlatego należy obserwować dzieci i reagować na sygnały wskazujące na zainteresowanie danym zagadnieniem, np. dziecko pyta, co to za litera, jak się piszę moje imię ? może to wskazywać na pojawienie się fazy wrażliwości na język.
Fazy wrażliwości:
- 0-4 lata ? ruch;
- 0-6 lat ? język;
- 2-6 lat ? matematyka;
- 0-3/4 lata ? porządek;
- 0-6 lat ? zmysły;
- 1-6 lat ? uprzejmość;
- 0-6 lat ? muzyka;
- 1-4 lat ? małe obiekty;
- 1,5-3 lata ? toaleta.
Nauczyciele biorący aktywny udział w realizacji projektu uczestniczą w szkoleniach, dzięki którym rozwiną swoje umiejętności dokonywania obserwacji i wychwytywania faz wrażliwych w rozwoju dzieci, dzięki czemu będą mogli zapewnić harmonijny i wszechstronny rozwoju dzieciom według ich indywidualnych potrzeb.
Źródło opracowania: Montessori, M. (2018). Sekret dzieciństwa. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Opracowanie: Alina Fronczak