II ZAJĘCIA Z PROJEKTU ,,RÓWNE SZANSE' W RAMACH PROGRAMU GRANTOWEGO ,,NA DOBRY POCZĄTEK!"
09.02.2024 r.
Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek!? ? edycja XVI
W tym tygodniu dzieci z naszego przedszkola miały okazję poznać sale w ramach realizacji projektu ,,Równe Szanse? z programu grantowego ,,Na Dobry Początek!? organizowanego przez Fundację BGK.
Jednym z założeń naszego projektu jest wprowadzanie w przedszkolu elementów Pedagogiki Marii Montessori. Zapraszamy wszystkich do przeczytania wpisu do końca.
,,W naszych przedszkolach dzieci mogą wyrażać swe wewnętrzne potrzeby zgodnie ze znamiennym zdaniem: POMÓŻ MI SAMEMU TO ZROBIĆ?. (Maria Montessori).
Kim była Maria Montessori?
Maria Montessori była pierwszą kobietą, która uzyskała tytuł doktora nauk medycznych na Uniwersytecie w Rzymie. Podczas swojej praktyki lekarskiej jako doktor psychiatrii w szpitalu San Giovanni, będąc osobą wrażliwą na krzywdę oraz społeczne położenie dzieci, zauważyła pewnego dnia upośledzone dzieci bawiące się okruszkami chleba. W wyniki tego zdarzenia postawiła hipotezę ? dzieci te pewna wewnętrzna siła popycha do działania, a co za tym idzie, do rozwoju. Dlatego potrzebują one nie tylko opieki klinicznej, ale także zabiegów wychowawczych. Po sukcesie w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną szybko pojawiła się możliwość pracy z dziećmi w normie rozwojowej. Otworzyła swój pierwszy dom dziecięcy ?Casa dei Bambini? w 1907 roku dla ubogich dzieci. Maria Montessori chciała sprawdzić, czy dzieci uczęszczające do placówki tak samo dobrze zareagują na stworzone przez nią pomoce rozwojowe, jak dzieci z kliniki. Po kilku tygodniach zauważyła większe skupienie oraz pozytywny wpływ na rozwój dzieci.
Źródło opracowania: Miszka, M. (2017). Zrozumieć Montessori, czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls?.
Opracowanie: Anita Brodziak