Kontakt
Publiczne Przedszkole Samorządowe w Markowiczach

PROJEKT ,,RÓWNE SZANSE'

W ZWIĄZKU Z OTRZYMANIEM FUNDUSZY W WYSOKOŚCI 20 000 ZŁ Z PROGRAMU ,,NA DOBRY POCZĄTEK" ORGANIZOWANEGO PRZEZ FUNDACJĘ BGK DNIA 1.02.2024 R. ROZPOCZELIŚMY REALIZACJĘ PROJEKTU ,,RÓWNE SZANSE". 

Galerie

XX ZAJĘCIA Z PROJEKTU ,,RÓWNE SZANSE' W RAMACH PROGRAMU GRANTOWEGO ,,NA DOBRY POCZĄTEK!"

20.06.2024 r. 

Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek!? ? edycja XVI

Podsumowanie

Projekt ,,Równe szanse? realizowany był od 1 lutego do 20 czerwca 2024 r. W projekcie wzięły udział wszystkie dzieci z naszego przedszkola (cztery grupy). Przed rozpoczęciem projektu rodzice zostali poinformowani o celu projektu oraz wzięli udział w warsztatach, na których poznali pracę metodą Montessori. Co tydzień mogli zapoznać się ze zdjęciami z realizacji projektu zamieszczanymi na stronie internetowej oraz przeczytać informację o pracy w systemie Montessori. Projekt został dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek? ? edycja XVI. W ramach realizacji projektu zostały zakupione meble, pakiety interaktywne rozwijające m.in. kompetencję emocjonalno-społeczne, mowę, oraz około 100 pomocy dydaktycznych i materiałów Montessori. Nauczyciele oraz specjaliści mieli możliwość kształcenia się podczas szkoleń, m.in. z zakresu pedagogiki Marii Montessori. Wszystkie założone cele zostały zrealizowane, a najważniejszymi efektami jest radość dzieci oraz ich rozwój. Mimo, iż projekt zakończył się mamy zamiar w dalszym ciągu kontynuować działania, ponieważ miał on ogromny wpływ na rozwój dzieci. 

Fundacji BGK jeszcze raz dziękujemy za wybranie naszego projektu i danie nam szansy na wprowadzanie nowoczesnych metod nauczania!

 

XIX ZAJĘCIA Z PROJEKTU ,,RÓWNE SZANSE" W RAMACH PROGRAMU GRANTOWEGO ,,NA DOBRY POCZĄTEK!"

07.06.2024 r.

Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek!? ? edycja XVI

Montessori jako metoda terapii

O tym, że metoda Montessori może stanowić formę terapeutyczną nie jest obszarem do dyskusji. Wynika to z faktu, że sama Maria Montessori opracowywała swoją metodę we wczesnych latach XX wieku w Klinice Psychiatrycznej Uniwersytetu Rzymskiego. Tam młoda lekarka pracowała z dziećmi o zaburzonym rozwoju psychiczno ? fizycznym. Prowadząc praktykę medyczną oraz pracując z dziećmi  wymagającymi wsparcia, Montessori doszła do wniosku, że problem w rozwoju oraz kształceniu jej podopiecznych  jest raczej natury pedagogicznej niż medycznej. Dzieci wymagały specjalnej metody pracy nad ich rozwojem. Radość i satysfakcja dzieci podczas pracy na materiałach Montessori stanowią wspaniałą podstawę do stosowania tej metody jako formy terapii. Jednak najbardziej  terapeutyczną i potrzebną im  przestrzenią jest możliwość dokonywania samodzielnych wyborów. Swobodny, niczym nie skrępowany, pozwalający na sięganie po to, co na ich etapie rozwoju jest dla nich ciekawe. Zadaniem terapeuty jest organizować otoczenie w taki sposób, aby realizować cele terapeutyczne przy jednoczesnym nie odbieraniu dziecku decyzyjności. Jest to niewątpliwie trudne, ale skuteczne. 

Dzieci z trudnościami rozwojowymi nie koniecznie spieszą się do bycia decydentem. Nie chcą mierzyć się z rzeczywistością. Wolny wybór daje dziecku niewerbalnie informację: ?szanuję Twoje wybory, są dla mnie ważne i będę je respektować?. To kolejny deficyt odwiedzających gabinety terapeutyczne dzieci. 

Oczywiście są stawiane dziecku granice, które wynikają z sytuacji. Zatem jaki wybór mają dzieci podczas terapii w montessoriańskiej przestrzeni terapeutycznej?

Swobodny wybór

Dotyczy on wolnego wyboru zajęć, ?swobodnej pracy?. W obrębie przygotowanego otoczenia dziecko wybiera sobie przedmiot działań i samo ustala tempo uczenia się oraz stopień trudności.  Stwarza to okazję do rozwijania umiejętności korzystania z wolności. Nauczyciel, terapeuta musi wykonać ważne zadanie:  jego praca polega w znacznym stopniu na umiejętnym przygotowaniu otoczenia. Otoczenie dziecka musi być tak zaaranżowane, aby posiadało ciekawe propozycje poznawcze i wspierało te obszary, które sprawiają dziecku jakąkolwiek trudność.

Wybór miejsca pracy                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           dziecko pracuje tam, gdzie samo zdecyduje: stół, stolik lub zwyczajnie podłoga.Wybór formy pracy 

 Dziecko wie, że ma prawo do pracy w ciszy, że nikt nie będzie mu w tym  przeszkadzał. Wie także, że nikt nie będzie mu pomagał, jeśli pomoc jest niepotrzebna. Samodzielnie wybrało sobie temat pracy, pracuje wtedy, kiedy zechciało, będzie pracowało tak długo, jak długo praca ta będzie dla niego atrakcyjna i będzie sprawiała mu przyjemność.

Wolny wybór to podstawowy element terapeutyczny pedagogiki Montessori. Gdy dziecko ma potrzebę zajęć terapeutycznych warto wiedzieć i świadomie wybrać na jaką formę terapii decydujemy się dla niego.??

Źródło: https://montessoribezgranic.edu.pl/?page_id=85 

XVIII ZAJĘCIA Z PROJEKTU ,,RÓWNE SZANSE' W RAMACH PROGRAMU GRANTOWEGO ,,NA DOBRY POCZĄTEK!"

31.05.2024 r. 

Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek!? ? edycja XVI

Dlaczego Montessori dziś?

Maria Montessori wniosła ogromny wkład w edukację. Opiera się ona na obecnej wiedzy o rozwoju dziecka (którą Montessori odkryła a współczesne badania potwierdziły). Oczywistym staje się fakt, że tradycyjna edukacja, oparta na przekazywaniu wiedzy przez nauczyciela i jego większej aktywności niż dzieci, stała się niewystarczająca. Konieczne są zmiany. Aby dzieci mogły spełnić oczekiwania, które stawia przed nimi współczesny świat, ich edukacja musi rozwijać kreatywność, niezależność, umiejętność podejmowania własnych inicjatyw, pewność siebie oraz samodyscyplinę. Na tym właśnie skupia się edukacja Montessori, dlatego jest jak najbardziej aktualna w dzisiejszych czasach. 

Źródło opracowania:  Polk Lillard, P. (2019). Montessori nowoczesne podejście. Wprowadzenie do metody Montessori dla rodziców i nauczycieli. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.

Opracowanie: Anita Brodziak

XVII ZAJĘCIA Z PROJEKTU ,,RÓWNE SZANSE' W RAMACH PROGRAMU GRANTOWEGO ,,NA DOBRY POCZĄTEK!"

24.05.2024 r.

Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek!? ? edycja XVI

Montessori i rodzice

Maria Montessori twierdziła, że zadanie ustalenia miejsca dziecka w społeczeństwie leży po stronie rodziców, dlatego, że ludzkość może się rozwijać tylko wtedy, kiedy należycie będzie dbała o najmłodszych. Dzieci powinny zawsze stać na pierwszym miejscu, dlatego, że to one są przyszłością. To w rękach dzieci jest przyszłość ludzkość, dlatego rodzice powinni dbać o ich harmonijny rozwój, w poszanowaniu natury, w miłości i pokoju. Najważniejsze dla rozwoju dziecka są jego pierwsze trzy lata życia. Maria Montessori uważała, że dzieci powinny rozpocząć edukację szkolną (przedszkolną) od trzeciego roku życia. Dlatego odpowiedzialnością za rozwój i edukację dziecka w najważniejszym okresie życia ponoszą właśnie rodzice. 

,,Rodzice są pierwszymi wychowawcami dziecka, są tymi, którzy mają na nie największy wpływ. Ich zadanie jest złożone, czasochłonne i trudne, a do tego sami muszą opracować narzędzia, które można wykorzystać w najlepszy sposób!

Jak wiadomo, pedagogika Montessori przywiązuje dużą wagę do przygotowania dorosłych. Ktokolwiek chce towarzyszyć dziecku i wspierać go w jego rozwoju, musi przede wszystkim pracować nad sobą, aż do dokonania prawdziwej przemiany intelektualnej, emocjonalnej, a przede wszystkim duchowej.

Dziecko jest głównym architektem własnej konstrukcji psychofizycznej, rozwijającej się dzięki interakcjom z otoczeniem, ale jak przypomina Maria Montessori, środowisko jest także częścią osoby dorosłej: dorosły musi się otworzyć na potrzeby dziecka i pozwolić być niezależnym, nie może być dla dziecka przeszkodą i zastępować go w czynnościach, w których się doskonali.

Dziecko musi rosnąć swobodnie, jego dusza musi się rozwijać, a jeśli dorosły nie uświadomi sobie swoich potrzeb i swojego potencjału, ryzykuje stwarzaniem przeszkód, które tylko złoszczą dziecko, prowadząc je do poczucia frustracji i niesprawiedliwości, które przejawiają się w gniewie i niezadowoleniu. Pojawią się różne trudności: lęki i hamująca nieśmiałość, bezsenność, marudzenie, płacz bez wyraźnej przyczyny, kłamstwa. Wszystkie środki, za pomocą których dziecko nieświadomie próbuje uwolnić swego ducha od poczucia przymusu i ucisku??. 

(źródło: https://zadzieckiem.pl/topic/rola-rodzica/)

XVI ZAJĘCIA Z PROJEKTU ,,RÓWNE SZANSE' W RAMACH PROGRAMU GRANTOWEGO ,,NA DOBRY POCZĄTEK!"

17.05.2024 r. 

Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek!? ? edycja XVI

Czym jest chłonny umysł wg Marii Montessori?

Pojęcie chłonnego umysł zostało wprowadzone do pedagogiki oraz psychologii właśnie przez Marię Montessori. Jest to wyjątkowy rodzaj inteligencji dziecka, który utrzymuje się od momentu przyjścia dziecka na świat do ukończenia około 6 roku życia i stanowi podstawowe narzędzie rozwoju dziecka. Każde dziecko wyposażone jest w chłonny umysł, niezależnie od pochodzenia, kultury w której się wychowuje, czy majątku. Ulega on również zmianom wraz z rozwojem dziecka.

W pierwszych trzech latach życia dziecko uczy się w sposób nieświadomy poprzez obserwacje. Chłonie z otoczenia to co dobre i to, co złe. W dalszych etapach rozwoju dziecko staje się świadome tego, co widzi, słyszy, dotyka, smakuje. W sposób świadomy nawiązuje kontakt. Kontrolują chłonny umysł. Jedną z najważniejszych cech chłonnego umysłu jest horme, czyli siła witalna, wewnętrzny popęd, który sprawia, że dziecko dąży do zdobywania wszystkich umiejętności, cech i doświadczeń. Dlatego ważnie jest, aby dać dziecku przestrzeń umożliwiającą mu rozwój i pełne wykorzystanie chłonnego umysłu. Z tego powodu powstała nasza sala ogólnorozwojowa.  

Źródło opracowania: 

Polk Lillard, P. (2019). Montessori nowoczesne podejście. Wprowadzenie do metody Montessori dla rodziców i nauczycieli. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.Strona internetowa: https://montessoribezgranic.edu.pl/?page_id=81

Opracowanie: Anita Brodziak

XV ZAJĘCIA Z PROJEKTU ,,RÓWNE SZANSE' W RAMACH PROGRAMU GRANTOWEGO ,,NA DOBRY POCZĄTEK!"

10.05.2024 r.

Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek!? ? edycja XVI

Rola nauczyciela w pedagogice Marii Montessori

Nauczyciel pełni istotną rolę w systemie Montessori. Dzięki odpowiednio przygotowanemu otoczeniu oddziałuje na dziecko. Jest to jedno z podstawowych zadań nauczyciela, którego celem jest pozwolenie dzieciom na podejmowanie niezależnych działań i uczenie się dzięki własnej aktywności z wykorzystaniem różnych materiałów dydaktycznych. Nauczyciel powinien wypełniać swoje zadania cechując się wartościami takimi jak: widzieć dziecko jako istotę aktywną oraz uczącą się, mieć wiarę w możliwości dziecka, reprezentować przekonanie o spontanicznej aktywności dla jego rozwoju, musi okazywać zrozumienie i szacunek dziecku. Oprócz tego nauczyciel powinien wyzbyć się takich cech, jak: duma, pycha, wyniosłości, czy subiektywizm wobec dzieci. Nauczyciel w systemie Montessori (oraz każdą inną metodą) powinien pozbyć się gniewu oraz zniecierpliwienia w sytuacji, gdy dziecko popełniania błąd. Ważnymi cechami, które powinien posiadać nauczyciel montessoriański jest także pokora, cierpliwość, wyrozumiałość i opanowaniem, a jednocześnie powinien być konsekwentny i wymagający. Musi także posiadać umiejętność wycofania w odpowiednim momencie, tak, aby dać dziecku wystarczającą przestrzeń do swobodnego rozwoju. Obowiązkiem nauczyciela jest  posiadanie wiedzy naukowej o dzieciach, zwłaszcza ich prawach rozwoju oraz ją podnosić i uaktualniać poprzez samokształcenie i samodoskonalenie. Nauczyciel musi posiadać umiejętność dokonywania autorefleksji i podejmowania odpowiednich działań naprawczych. Oprócz wiedzy naukowej nauczyciel powinien wykorzystywać w działaniach dydaktycznych i wychowawczych wyniki dokonywanych obserwacji dziecka. Nauczyciel ma za zadanie wspierać dziecko, podążać za jego potrzebami, wnikliwie i systematycznie obserwując pojawienie się wrażliwości na określone bodźce i przedmioty. Musi udziela pomocy, pamiętając o samodzielności wychowanka i pokonywaniu przez niego trudności, co jest czynnikiem jego rozwoju. Nauczyciel przychodzi do dziecka z pomocą tylko wtedy, gdy jest to konieczne lub na bezpośrednią prośbę dziecka (dbając o to, by dziecko nie uczyło się w ten sposób wyuczonej bezradności). Nauczyciel ma za zadanie tworzyć atmosferę sprzyjającą nauce za pośrednictwem oferowania urozmaiconych tematów oraz materiałów dydaktycznych. Przy pomocy demonstracji oraz ćwiczeń z użyciem materiałów nauczyciel ma za zadanie atrakcyjnie ukazywać aktywności, proponując i zachęcając dziecko, ale nie zmuszając go do podejmowania działań. Pedagog wystrzega się zachowań, które hamują rozwój dziecka, nie nagradza i nie chwali wychowanka za jego poczynania, jak również nie koryguje jego błędów.

Źródło opracowania: Montessori, M. (2014). Odkrycie dziecka. Łódź: Wydawnictwo Palatum.

Opracowanie: Anita Brodziak

XIV ZAJĘCIA Z PROJEKTU ,,RÓWNE SZANSE' W RAMACH PROGRAMU GRANTOWEGO ,,NA DOBRY POCZĄTEK!"

02.05.2024 r.

Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek!? ? edycja XVI

Czym jest lekcja trójstopniowa?

Celem lekcji trójstopniowej jest utworzenie w umyśle dziecka trwałych skojarzeń pomiędzy właściwościami przedmiotów, a ich słownym określeniem. Lekcje trójstopniowe mają podobny przebieg. Są oparte na trzech etapach, które następują po sobie: 

1 FAZA NAZYWANIA, czyli asocjacji.

W tej fazie dziecko kojarzy konkret z nazwą. Podczas pracy z dzieckiem nauczyciel pokazuje dziecku relację pomiędzy przedmiotem lub obrazkiem a nazwą. Zwracamy uwagę na określony przedmiot, następnie bardzo powoli i wyraźnie wymawia jego nazwę. W tej fazie każdy przedmiot pokazywany jest dziecku oddzielnie. Dzięki temu dziecko bardzo kojarzy konkretny obraz/przedmiot z nazwą. 

2 FAZA PRZYPORZĄDKOWYWANIA, czyli ćwiczeń.

W tej fazie nauczyciel lub inna osoba dorosła wymienia nazwę, a dziecko przyporządkowuje jej właściwy przedmiot/obrazek. Przykładowo: ,,połóż mały klocek na mojej dłoni? dziecko kładzie mały klocek na wyciągniętą dłoń nauczyciela. Wykonuje w tej sposób różne polecenia nauczyciela/dorosłego.  W tej fazie wszystkie przedmioty/obrazki są pokazane są dziecku leżąc obok siebie. Aktywność dziecka urozmaicamy poprzez używanie takich poleceń, jak: pokaż, daj, połóż pod itp. Dzięki takim poleceniem utrzymujemy maksymalne zainteresowanie ucznia nauką oraz zapewnia mu ruch. 

3 FAZA KONTROLI, czyli nazywania przedmiotu przez dziecko.

W tej fazie nauczyciel pokazuje dziecku przedmiot oraz pyta o jego nazwę. Na tym etapie każdy przedmiot jest pokazywany dziecku oddzielnie. Dziecko nie tylko rozpoznaje przedmiot/obrazek, ale potrafi nadać mu odpowiednią nazwę. Jest to również etap kontroli drugiej fazy.

Źródło opracowania: Miszka, M. (2017). Zrozumieć Montessori, czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls?.

Opracowanie: Anita Brodziak

XIII ZAJĘCIA Z PROJEKTU ,,RÓWNE SZANSE' W RAMACH PROGRAMU GRANTOWEGO ,,NA DOBRY POCZĄTEK!"

26.04.2024 r.

Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek!? ? edycja XVI

Co to są karty trójdzielne?

Jednym z charakterystycznych elementów pedagogiki Marii Montessori są karty trójdzielne. Są to karty, które składające się z trzech części: 

karta z obrazkiem oraz podpisem, karta z samym obrazkiem karta z samym podpisem. 

Dzięki temu, że składają się z trzech części można wykorzystać je na różne sposoby oraz pracować z dziećmi w różnym wieku. Z małymi dziećmi pracujemy głównie na kartach z obrazkami i podpisem. Z dziećmi starszymi, które potrafią już czytać możemy używać wyłącznie tych z samym obrazkiem oraz osobnym podpisem. Dzieci samodzielnie dopasowują podpis do obrazka. Praca z kartami pozytywnie wpływa na rozwój mowy, pamięci, umiejętności czytania oraz wzbogacanie słownictwa. 

Wraz z nauczycielami pracującymi w przedszkolu tworzymy wiele kart trójdzielnych dotyczących różnych obszarów rozwoju dziecka.

Źródło opracowania: Miszka, M. (2017). Zrozumieć Montessori, czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls?.

Opracowanie: Anita Brodziak

XII ZAJĘCIA Z PROJEKTU ,,RÓWNE SZANSE' W RAMACH PROGRAMU GRANTOWEGO ,,NA DOBRY POCZĄTEK!"

19.04.2024 r. 

Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek!? ? edycja XVI

Najważniejsze cechy metody Montessori to:

Niezależność ? oznacza to, że dziecku należy umożliwić samodzielny wybór zadań i materiałów na których chce pracować. Dzięki temu dziecko wkłada całą energię w jego wykonanie oraz ma dużą motywacje wewnętrzną do wykonywania zadań. Autonomia ? w systemie Montessori dziecko samodzielnie decyduje o tym, kto dołącza się do jego pracy/zabawy. Motywacja wewnętrzna ? wszystko, co otacza dziecko oraz działania nauczyciela powinny sprawić, że dziecko samo będzie chciało rozwijać jakąś umiejętność, bez przymusu zewnętrznego. Nauczyciel powinien oberwać dzieci i tak kształtować otoczenie, tworzyć pomoce, aby zachęcać dzieci do samodzielnej pracy.Uznanie autorytetu ? każde dziecko w systemie Montessori powinno posiadać umiejętność akceptowania i respektowania podstawowych zasad grupy w kontaktach z innymi dziećmi.

Źródło opracowania: Miszka, M. (2017). Zrozumieć Montessori, czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls?.

Opracowanie: Edyta Paluch

XI ZAJĘCIA Z PROJEKTU ,,RÓWNE SZANSE' W RAMACH PROGRAMU GRANTOWEGO ,,NA DOBRY POCZĄTEK!"

12.04.2024 r. 

Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek!? ? edycja XVI

Czym jest edukacja kosmiczna?

Ważny elementem edukacji w systemie Montessori jest kontakt z naturą. Dzięki interakcji ze światem roślin i zwierząt dzieci uczą się szanować, kochać i dbać o naturę. Edukacje kosmiczną dziś rozumiemy jako wiedza o otaczającym świecie. Poprzez edukacje kosmiczną dzieci uczą się o tym, skąd pochodzi świata, skały, minerały. Uczą się o ewolucja roślin i zwierząt. Dowiadują się, skąd wziął się człowiek pochodzenie człowieka. Poznają świat roślin i zwierząt, uczą się ekologii. Edukacja kosmiczna łączy wiele dziecin nauki, takich jak: biologia, astronomia, geologia, geografia, historia, fizyka, chemia, wychowanie społeczne i obywatelskie.
Maria Montessori twierdziła, że dzięki kontaktowi z naturą, wykonywaniu eksperymentów, dziecko uczy się odkrywania faktów związanych z różnymi dziedzinami nauki oraz dostrzegania zależności i powiązań miedzy nimi. W edukacji kosmicznej stosowane są ćwiczenia od globalnego do szczegółowego. Dzięki różnorodnym ćwiczeniom i podejmowanym działaniom dzieci zaczynają rozumieć, że, stanowią cząstkę wszechświata. 

Źródło opracowania: Duffy, M., Duffy, D. (2018).Dzieci wszechświata. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Opracowanie: Anita Brodziak

X ZAJĘCIA Z PROJEKTU ,,RÓWNE SZANSE' W RAMACH PROGRAMU GRANTOWEGO ,,NA DOBRY POCZĄTEK!"

05.04.2024 r. 

Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek!? ? edycja XVI

Edukacja językowa w pedagogice Marii Montessori

W systemie Montessori edukacja językowa oparta jest na poszczególnych etapach rozwojowych dziecka. Edukacja ta ma na celu m.in.: poznawanie nowych słów, ich znaczenia, doskonalenia adekwatnego używania słów oraz aktywnego słuchania, prawidłowego sposobu komunikowania się, przygotowania do czytania i pisania, analizy doskonalenia myślenia przyczynowo skutkowego. Praca z materiałami Montessori z zakresu rozwoju językowego ma na celu rozwój oraz doskonalenie motoryki, orientacji przestrzennej, lateralizacji, koordynowania ruchów ręki i oka, analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej. Podczas ćwiczeń językowych doskonalimy z dziećmi znajomości liter,  a w konsekwencji rozwijamy umiejętności czytania oraz pisania.

Źródło opracowania: Montessori, M. (2014). Odkrycie dziecka. Łódź: Wydawnictwo Palatum.

Opracowanie: Anita Brodziak

IX ZAJĘCIA Z PROJEKTU ,,RÓWNE SZANSE' W RAMACH PROGRAMU GRANTOWEGO ,,NA DOBRY POCZĄTEK!"

29.03.2024 r.

Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek!? ? edycja XVI

Matematyka w pedagogice Marii Montessori

Dzieci używają matematyki w codziennych czynnościach. Dlatego każde dziecko ma potencjał, aby rozwijać umysł matematyczny, rozumiany jako zdolność do logicznego i dokładnego myślenia oraz do spostrzegania zależności między różnymi rzeczami, klasyfikowania, szacowania. Materiał matematyczny w edukacji montessoriańskiej stanowi  bardzo obszerną grupę, a program jest tak stworzony, aby dziecko z łatwością rozwijało swój umysł matematyczny. Zbiór materiałów rozwojowych z zakresu edukacji matematycznej oraz inne pomoce dydaktyczne zgromadzone w tym dziale umożliwiają? dzieciom m.in.: klasyfikowanie, poznanie cyfr, systemu dziesiętnego, figur geometrycznych, naukę? sprawnego liczenia. 

Jeśli jesteście zainteresowani poznaniem materiałów Montessori w zakresie edukacji matematycznej odsyłam Państwa do książki Sabiny Guz ,,Edukacji w systemie Marii Montessori. Wybrane obszary kształcenia. Tom 1 i 2. 

Źródło opracowania: 

Guz, S. (2016). Edukacja w systemie Marii Montessori. Wybrane obszary kształcenia. Tom 1. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 

Opracowanie: Anita Brodziak

VIII ZAJĘCIA Z PROJEKTU ,,RÓWNE SZANSE' W RAMACH PROGRAMU GRANTOWEGO ,,NA DOBRY POCZĄTEK!"

22.03.2024 r. 

Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek!? ? edycja XVI

Praca z materiałami sensorycznymi w systemie Montessori

Materiały Montessori z zakresu edukacji sensorycznej stanowią zestaw przedmiotów, które zostały uporządkowane według określonych właściwości, tj. rozmiar, kształt, barwa, ciężar, faktura, temperatura, smak, elastyczność, dźwięk, zapach. Każdy zestaw złożonych jest z określonej liczby elementów, które są identyczne pod względem wszystkich właściwości, z wyjątkiem jednej, która ulega stopniowym zmianom. Praca dziecka z materiałem sensorycznym jest bardzo efektywna. Pozwala dziecku na matematyczne zrozumienie świata. Oprócz tego dziecko kształci swoją sprawność sensoryczną, rozwija zmysły oraz podnosi ich wrażliwość. Materiał rozwojowy zgromadzony w dziale kształcenia zmysłów prowadzi do rozwoju wrażliwości w tej dziedzinie, angażuje do działania, odpowiada zainteresowaniom dzieci, pobudza samodzielność?, pomaga w uświadomieniu, że każda praca powinna być? zaplanowana, przygotowana, podzielona, przeprowadzona w określonej kolejności, a czasem wymaga współpracy z innymi.??(BabyPoint 2023). 

Źródło opracowania: 

Guz, S. (2016). Edukacja w systemie Marii Montessori. Wybrane obszary kształcenia. Tom 1. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 

Kilanowska, O., Raguza, J. (2023) Cztery Pory Roku. BabyPoint. 

Opracowanie: Agnieszka Wróbel

VII ZAJĘCIA Z PROJEKTU ,,RÓWNE SZANSE' W RAMACH PROGRAMU GRANTOWEGO ,,NA DOBRY POCZĄTEK!"

15.03.2024 r.

Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek!? ? edycja XVI

Nauka praktycznego życia w systemie Montessori

Materiały montessoriańskie z zakresu praktycznego życia pełnią istotną rolę w przygotowaniu dzieci do ich aktywnego udziału w życiu społecznym na każdym etapie edukacji oraz rozwoju. Cechą pomocy z tego obszaru rozwoju jest to, że wychodzą one naprzeciw naturalnej potrzebie ruchu oraz aktywnego działania dzieci. Głównymi celami pracy z tymi materiałami są:

usprawnienie małej motoryki;doskonalenie koordynacji i harmonii ruchów;opanowanie konkretnych umiejętności potrzebnych w życiu codziennym.

Do naszej sali zostały zakupione oraz przygotowane liczne materiały z zakresu praktycznego życia. 

Drodzy rodzice, Wy również możecie ćwiczy z dziećmi poprzez codzienne czynności, np. 

Zamiatanie przez dziecko specjalnie przygotowanym dla niego zestawem dostosowanym do wzrostu dziecka (do kupienia w Internecie), zawierający miotełkę, szufelkę i zmiotkę. Wyznaczamy dziecku obszar, do którego ma zamiatać śmieci. Na początku pokazujemy dziecku prawidłowy sposób trzymania miotły (oburącz). Tłumaczymy dziecku, że najpierw zamiatasz do wyznaczonego pola, następnie jedną ręką trzymasz szufelkę w tym polu, blisko śmieci i zmiotką zamiatasz śmieci do szufelki. Należy pamiętać aby dziecko przesuwało miotłę i zmiotkę po podłodze. Aby zachęcić dziecko do wykonywania pracy możemy użyć interesujących dla dziecka materiałów, np. suszone płatki kwiatów, kolorowe kawałki bibuły.  Wspólne gotowanie, przesypywanie mąki.Ścielenie łóżka.Przelewanie wody z dzbanka do szklanki (dzbanek dostosowany do wzrostu i możliwości dziecka).Zgniatanie orzechów za pomocą dziadka do orzecha. Zapinanie guzików, np. na bluzie leżącej płasko na podłodze.  

Źródło opracowania: Miszka, M. (2017). Zrozumieć Montessori, czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls?.

Opracowanie: Anita Brodziak

 

VI ZAJĘCIA Z PROJEKTU ,,RÓWNE SZANSE' W RAMACH PROGRAMU GRANTOWEGO ,,NA DOBRY POCZĄTEK!"

08.03.2024 r. 

Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek!? ? edycja XVI

Filozofia Montessori 

Pedagogika Marii Montessori istnieje już ponad 100 lat, jednak jest wciąż aktualna. Posiada ona uniwersalne wartości, które stawiają czoło teraźniejszym wyzwaniom. Podstawę filozofii Montessori stanowi szacunek dla dziecka, zwłaszcza jego indywidualnego tempa rozwoju oraz zaufanie do jego wyborów. Metoda Montessori kładzie nacisk na indywidualizację kształcenia, ponieważ każde dziecko jest inne, a zatem musi mieć możliwość rozwijania się w oparciu o własny plan rozwoju. Maria Montessori zaobserwowała, że dzieci uczą się w ruchu oraz potrzebują wolności w wyborze tego, czego chcą się uczyć i jak długo.  Dlatego metoda ta oparta została o ruch oraz swobodną aktywność dzieci. Wolność dziecka oparta jest o jasne granice i zasady, dzięki którym dziecko jest bezpieczne. 

Źródło opracowania: Miszka, M. (2017). Zrozumieć Montessori, czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls?.

Opracowanie: Agnieszka Wróbel

V ZAJĘCIA Z PROJEKTU ,,RÓWNE SZANSE' W RAMACH PROGRAMU GRANTOWEGO ,,NA DOBRY POCZĄTEK!"

01.03.2024 r. 

Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek!? ? edycja XVI

Jak organizować przestrzeń w duchu Montessori?

Warunkiem prawidłowego rozwoju dziecka jest jego przebywanie w odpowiednio przygotowanej przestrzenie, która będzie zachęcać do podejmowania różnorodnych aktywności. Zdaniem Marii Montessori sala, w której przebywa dziecko ma wychodzić naprzeciw jego potrzebom, a także pomagać swobodnie oraz bez przeszkód je realizować. Odpowiednio przygotowana przestrzeń wydobywa wewnętrzną motywację do uczenia się i podejmowania aktywności. Dziecko ma czuć się w tej przestrzeni dobrze i radośnie. Maria Montessori zaproponowała, aby w sali przedszkolnej znajdowały się meble lekkie po to, aby dziecko mogło samodzielnie i w sposób swobodny je przestawiać. Półki na których ustawione są pomoce mają być dostosowana do wzrostu dziecka, aby dziecko mogło samodzielnie po nie sięgać oraz aby były dla dziecka widoczne. Nierozłącznym elementem w metodzie Montessori są pomoce rozwojowe, które skonstruowane są tak, by odpowiadać pojawiającym się fazom wrażliwym u dzieci. W sali dla dzieci od 3 do 6 lat powinny znajdować się pomoce sensoryczne,  do ćwiczeń praktycznego życia, edukacji matematycznej, edukacji językowej, wychowania kosmicznego oraz inne materiały, które spełniają zasady montessoriańskie. Materiały powinny zawierać wbudowaną kontrolę błędów, np. w blokach cylindrycznych każdy otwór ma inną wielkość, dlatego dziecko jest w stanie dostrzec, że ułożyło je niepoprawnie. Sposób takiego dochodzenia do rozwiązań, uniezależnia dziecko od nauczyciela bądź osoby dorosłej. Samokontrola uczy je logicznego myślenia, co ogranicza kontrolę i ocenę nauczyciela.

Z tego powodu nasza sala ogólnorozwojowa została wyposażona we wszystkie niezbędne pomoce oraz meble dostosowane do wzrostu dziecka. Meble nie mają drzwiczek, dzięki czemu dziecko widzi wszystkie materiały. Wszystko to, zachęca naszych przedszkolaków do podejmowania samodzielnych aktywności. 

Źródło opracowania: Miszka, M. (2017). Zrozumieć Montessori, czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls?.

Opracowanie: Anita Brodziak

IV ZAJĘCIA Z PROJEKTU ,,RÓWNE SZANSE' W RAMACH PROGRAMU GRANTOWEGO ,,NA DOBRY POCZĄTEK!"

23.02.2024 r. 

Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek!? ? edycja XVI

Czym jest Wielka Lekcja?

Wielkie Lekcje są ważną i niezwykłą częścią montessoriańskiego programu nauczania. To wokół nich skupiają się wszystkie tematy. To wrażeniowe lekcje i fundament całego procesu edukacji. Są odważne, ekscytujące i mają na celu rozbudzenie wyobraźni i ciekawości dziecka. Są swojego rodzaju spoiwem pomiędzy opowieściami a nauką.

Pierwsza Wielka Lekcja to opowieść o powstaniu wszechświata i naszej planety Ziemi. Usiana jest eksperymentami, rozpalając wyobraźnię dziecka. Pobudzaj jego zainteresowanie dalszą nauką i chęcią poszukiwania wiedzy. Kosmos oraz powiązane z nim tematy ekscytują dzieci już od najmłodszych lat. Na etapie wczesnoszkolnym można pogłębić tę wiedzę i poprzeć ją faktami naukowymi.

Druga Wielka Lekcja to pojawienie się życia na Ziemi. Jest kontynuacją pierwszej opowieści i tego co działo się po ukształtowaniu się naszej planety. Ta lekcja to przedstawienie dzieciom osi czasu życia, długiego wykresu z informacjami o mikroorganizmach, roślinach i zwierzętach, które żyły (lub żyją obecnie) na Ziemi. Dzieci mogą doświadczyć i poznać ogromną różnorodność istnień.

Trzecia Wielka Lekcja to nadejście istot ludzkich. W naszym programie umieściłyśmy, aż dwie historie. Pierwsza- przepiękna opowieść o trzech darach, które, które czynią ludzi wyjątkowymi: umysł do wyobrażenia, ręka do pracy i serce, które potrafi kochać. Druga o początkach cywilizacji i potrzebach wczesnych ludzi.

Czwarta Wielka Lekcja to historia rozwoju alfabetu pisanego. To opowieść o niesamowitej zdolności ludzi do przenoszenia swoich myśli na papier. Rozpoczyna się od czasów, gdy ludzie nie znali jeszcze liter, ale właśnie potrzeba pozostawiania wiadomości innym skłoniła ich do poszukiwania sposobu takiej formy komunikacji. W tej lekcji zawarte są m.in. piktogramy, symbole, hieroglify, wczesne alfabety i wynalazek prasy drukarskiej.

Źródło: https://edukacjamontessori.pl/produkt/wielkie-lekcje/ 

Opracowanie: Lucyna Maciocha

III ZAJĘCIA Z PROJEKTU ,,RÓWNE SZANSE' W RAMACH PROGRAMU GRANTOWEGO ,,NA DOBRY POCZĄTEK!"

16.02.2024 r.

Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek!? ? edycja XVI

Czym są fazy wrażliwe?

W swoich książkach Maria Montessori porównuję fazy wrażliwości jako ,,latarnie rozświetlające wnętrze, ze stanem zasilania, prowadzącym do wzrostu aktywności.? (Montessori, s.52) Wrażliwość ta daje możliwość dziecku na nawiązanie w sposób wyjątkowo intensywny  relacji ze światem zewnętrznym. W tym czasie wszystko staje się łatwe. 

Fazy wrażliwe to okresy w rozwoju dziecka, w którym dzieci zaczynają interesować się danym zagadnieniem w sposób całkowicie naturalnym, dzięki czemu w łatwy sposób nabywają nowe umiejętności. Faza ta trwa tylko chwilę i nigdy nie powraca, dlatego należy obserwować dzieci i reagować na sygnały wskazujące na zainteresowanie danym zagadnieniem, np. dziecko pyta, co to za litera, jak się piszę moje imię ? może to wskazywać na pojawienie się fazy wrażliwości na język. 

Fazy wrażliwości:

0-4 lata ? ruch;0-6 lat ? język;2-6 lat ? matematyka;0-3/4 lata ? porządek;0-6 lat ? zmysły;1-6 lat ? uprzejmość;0-6 lat ? muzyka;1-4 lat ? małe obiekty;1,5-3 lata ? toaleta.

Nauczyciele biorący aktywny udział w realizacji projektu uczestniczą w szkoleniach, dzięki którym rozwiną swoje umiejętności dokonywania obserwacji i wychwytywania faz wrażliwych w rozwoju dzieci, dzięki czemu będą mogli zapewnić harmonijny i wszechstronny rozwoju dzieciom według ich indywidualnych potrzeb.

Źródło opracowania: Montessori, M. (2018). Sekret dzieciństwa. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Opracowanie: Alina Fronczak

II ZAJĘCIA Z PROJEKTU ,,RÓWNE SZANSE' W RAMACH PROGRAMU GRANTOWEGO ,,NA DOBRY POCZĄTEK!"

09.02.2024 r.

Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek!? ? edycja XVI

W tym tygodniu dzieci z naszego przedszkola miały okazję poznać sale w ramach realizacji projektu ,,Równe Szanse? z programu grantowego ,,Na Dobry Początek!? organizowanego przez Fundację BGK.

Jednym z założeń naszego projektu jest wprowadzanie w przedszkolu elementów Pedagogiki Marii Montessori. Zapraszamy wszystkich do przeczytania wpisu do końca.

,,W naszych przedszkolach dzieci mogą wyrażać swe wewnętrzne potrzeby zgodnie ze znamiennym zdaniem: POMÓŻ MI SAMEMU TO ZROBIĆ?. (Maria Montessori).

Kim była Maria Montessori?

Maria Montessori była pierwszą kobietą, która uzyskała tytuł doktora nauk medycznych na Uniwersytecie w Rzymie. Podczas swojej praktyki lekarskiej jako doktor psychiatrii w szpitalu San Giovanni, będąc osobą wrażliwą na krzywdę oraz społeczne położenie dzieci, zauważyła pewnego dnia upośledzone dzieci bawiące się okruszkami chleba. W wyniki tego zdarzenia postawiła hipotezę ? dzieci te pewna wewnętrzna siła popycha do działania, a co za tym idzie, do rozwoju. Dlatego potrzebują one nie tylko opieki klinicznej, ale także zabiegów wychowawczych. Po sukcesie w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną szybko pojawiła się możliwość pracy z dziećmi w normie rozwojowej. Otworzyła swój pierwszy dom dziecięcy ?Casa dei Bambini? w 1907 roku dla ubogich dzieci. Maria Montessori chciała sprawdzić, czy dzieci uczęszczające do placówki tak samo dobrze zareagują na stworzone przez nią pomoce rozwojowe, jak dzieci z kliniki. Po kilku tygodniach zauważyła większe skupienie oraz pozytywny wpływ na rozwój dzieci.

Źródło opracowania: Miszka, M. (2017). Zrozumieć Montessori, czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls?.

Opracowanie: Anita Brodziak

I ZAJĘCIA Z PROJEKTU ,,RÓWNE SZANSE' W RAMACH PROGRAMU GRANTOWEGO ,,NA DOBRY POCZĄTEK!"

02.02.2024 r.

Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek!? ? edycja XVI

Od 1 lutego 2024 r. rozpoczęliśmy realizację projektu grantowego ,,Na dobry początek!", którego organizatorem jest fundacja BGK. Fundacja wsparła nasze działania poprzez grant w wysokości 20 000 zł, na realizacje projektu ,,Równe Szanse", za co serdecznie dziękujemy.

Za pozyskane fundusze powstała sala ogólnodostępna dla wszystkich dzieci z naszego przedszkola, pełna inspirujących materiałów Montessori, dających dzieciom możliwość rozwijania ich zainteresować, wiedzy i umiejętności w sposób swobodny.

Celem projektu jest:

- zapewnienie harmonijnego i wszechstronnego rozwoju dziecka według jego indywidualnych potrzeb;

- wprowadzenie elementów pedagogiki Marii Montessori w naszym przedszkolu;

- wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci zamieszkujących tereny wiejskie;

- rozwijanie relacji interpersonalnych, umiejętności współpracy w grupie, kreatywności, sprawności manualnej i ruchowej bez względu na trudności rozwojowe dzieci.

Przed rozpoczęciem projektu rodzice zostali zapoznani z nim oraz z metodą Montessori. Co tydzień będziemy prezentować krótkie opracowania na temat pedagogiki Marii Montessori na naszej stronie internetowej w zakładce PROJEKT ,,RÓWNE SZANSE?. 

Fundacja BGK

DOBRE WIEŚCI!

Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie ,,Na Dobry Początek!? ? edycja XVI